-->
Ovdje smo stavili dvije video datoteke kao ilustraciju mogućnosti njihove uporabe u kreiranju ove datoteke.
Ove dvije audio datoteke sadrže dvije pjesme. Ostale audio datoteke ukazuju na neke aspekte prezentiranih datoteka nakon njih.
Uvodno pogledajmo nekoliko sljedećih primjera.
Igra/slagalica poznata pod nazivom Tangram vrlo lijepo oslikava mogućnosti uporabe njezine u matematičkim promišljanjima i strategijama koje djeca uporabljuju u slaganju zadanih digura.
Primjer 1. Dijelove Tangrama složite tako da dobijete likove koji se spominju na animacijskom gumbu.
Primjer 4. U ovom se primjeru ilustrira rješenje 5 različitih problema koji se efikasno vizualiziraju. Za vizualizaciju i programiranje u prvi plan stavlja "programiranje" pomoću Sketchpadovih mogućnosti, a ne nekog od poznatih programskih jezika.
Primjer 5. U ovom se primjeru ilustrira istraživanje je li točka ili krug u nekom skupu ili nije. Za vizualizaciju i programiranje u prvi plan se stavlja "programiranje" pomoću Sketchpadovih mogućnosti, a ne nekog od poznatih programskih jezika.
Ova datoteka i primjeri su korisni učenicima u tri smisla:
Prvo, razvija osjećaj za matematiku jer se pred učenikom otkriva mogućnost za samostalan stvaralački rad.
Drugo (a to je još važnije od prvoga jer može pobuditi interese većeg broja učenika), prikladna je ne samo u matematici, nego i u drugim znanostima. Daje prve informacije o "individualnom istraživanju" i "znanstvenoj metodi".Treće, otkriva učenicima jedan važan aspekt matematike, a koji se rijetko spominje: matematička su pitanja u ovakvim primjerima i zadatcima tijesno povezana s drugim prirodnim, eksperimentalnim znanostima (u kojima promatranje - eksperiment - i analogija mogu dovesti do otkrića).
Ove datoteke predložene su za rad s učenicima osnovne škole.
Na ovim primjerima ilustrira se sva domišljatost iliti matemagičarstvo starih magičara, ali i suvremenost njihovih "trikova".
$$ *\ *\ *\ *\ *\ $$
Množenje brojeva u pravokutnoj tablici. Pomnožimo $789$ i $23\, 456$.
Formirajmo pravokutnu tablicu 3 x 5, tj. tablicu koja ima 3 retka i 5 stupaca. Na rubove tablice zapišimo ova dva broja (odozdo prema gore i s lijeva u desno) i naznačimo dijagonalu (odozgo prema dolje) u svakom polju/pravokutniku (v. str. 1).
Pomnožimo znamenke i dvoznamenkaste rezultate upišimo u svako polje tablice tako da je znamenka desetica ispod dijagonale, a znamenka jedinica iznad (v. str. 2).
Zadatak Pomnožite $55$ i $3 \, 382$.
U pozadini ovog postupka je postupak koji mi danas rabimo, a koji je očit u sljedećom primjeru.
Primjer Izračunajmo umnožak brojeva $3\, 234$ i $56$.
Pomnožimo $3\, 234\cdot 56$ na suvremeni način pomoću "olovke i papira".
Imamo
Ako zbrojimo prva četiri retka u tablici starih matemagičara dobit ćemo $16\, 170$, a sljedeća četiri $19\, 404$.
Vidimo da prvi zbroj $16\, 170$ odgovara prvom retku u suvremenom zapisivanju, a drugi zbroj $19\, 404$ drugom retku.Dakle, suvremeni zapis množenja "olovkom i papirom" sažeti je postupak starih matemagičara.
Zadatak Pomnožite $4\, 213$ i $651$ na način starih matemagičara.$$ *\ *\ *\ *\ *\ $$
Od davnina je poznato da su stari matemagičari pomoću sjene objekta koja pada na ravno tlo određivali visine nedostupnih objekata. Ovdje ćemo ilustrirati kako se to može učiniti pomoću džepnog ravnog zrcala.
Uputa. Zrcalo se stavlja na zemlju/tlo u položaj/na mjesto u kojem osoba u zrcalo vidi vrh objekta.Primjer. Odredimo visinu zgrade pomoću džepnog zrcala.
Neka je visina mjeritelja $|AB|=1,8$ m, visina zgrade $|CD|=h$, udaljenost zrcala $Z$ od mjeritelja $|AZ|=2$ m i udaljenost zgrade od mjeritelja $|AC|=30$ m (v. str. 1).
Trokuti $AZB$ i $AZB'$ sukladni su i slični su trokutu $ZCD$. (Zašto?)
Iz sličnosti trokuta $AZB$ i $ZCD$ slijedi da je $$\frac{|AB|}{|AZ|}=\frac{|CD|}{|ZC|},$$ odnosno $$\frac{1,8}{2}=\frac{h}{28}.$$Odavde je $h=25,2$ m.
Uputa. U slučaju kad se ne može izmjeriti udaljenost mjeritelja od objekta treba učiniti dva mjerenja. Pogledajmo sljedeći primjer.
$$ *\ *\ *\ *\ *\ $$
Svjetlo i zrcalo: visina objekta. Odredimo visinu nedostupnog objekta, tj. objekta kojemu ne možemo izmjeriti udaljenost od mjeritelja i visinu.
Neka su $|AB|=v=|MN|, |AZ_{1}|=a, |AM|=b, |MZ_2|=c, |AC|=x$ i $|CD|=h$. Veličine $a, b, c$ i $v$ su izmjerene veličine.
Na sličan su način (bez zrcala) s dva mjerenja stari matemagičari mogli izračunati udaljenost otoka/broda od kopna ili visinu brda/planine.
Za vježbu riješite sljedeći zadatak.
Zadatak. Izračunajte visinu:
$$ *\ *\ *\ *\ *\ $$
Povijest civilizacija puna je velikih, primjerice, građevinskih pothvata. Za to su im trebali složeni i točni računi. Zapitamo li se ikad: kako su računali?
I nekada i danas problemi su, na određeni način, ostali isti. Naši bliski matemagičari imali su različite mehaničke naprave i precizne tablice, dok mi imamo elektronička računala.
Zanima li nas kako su ti naši davni matemagičari računali? Čime su se služili u svojim izračunima?Sve što su imali na raspolaganju bila je geometrija. Pravci i dužine su bili njihov alat za računanje.
Upoznat ćemo se s matematikom koju su uporabljivali i koje magičarske trikove su kreirali.Današnje sredstvo koje će nam na najbolji način to približiti računalni je program Sketchpad i Web Sketchpad. Pomoću njih vrlo se lako, brzo i precizno može računati s dužinama, crtati pravci, vući paralele itd.
Geometrijsko računalo matemagičarâ. U ovoj se datoteci ilustrira magioničarstvo starih matemagičara u računanju.
Dvije dužine duljina $a$ i $b$ lako zbrojimo, ako ih nanesemo šestarom na pravac jednu do druge (v. str. 1).
Zadane su dužine duljina $a, b, c, \dots$ Na polupravcu $OX$ označi se jedinična dužina $\overline{O1}, |O1|=1$ i u točki $1$ okomica na koju se nanesu zadane dužine ($|1A|=a, |1B|=b, |1C|=c, \dots$)
Prenese se dužina $\overline{1A}$ u točku $O$ i dobije točka $2.$ Okomica na $OX$ u točki $2$ siječe polupravac $OB$ u točki $2'$ (v. str. 2).
Iz sličnosti trokuta $O22'$ i $O1B$ dobivamo $$|22'|: |1B| = |O2|: |O1|,$$ odnosno $$|22'| = a\cdot b.$$
Ako dužinu $\overline{22'}$ prenesemo u točku $O$ na polupravcu $OX$ dobit ćemo točku $3$. Okomica na $OX$ siječe polupravac $OC$ u točki $3'$.Iz sličnosti trokuta $O33'$ i $O1C$ dobivamo $$|33'|: |1C| = |O3|: |O1|,$$ odnosno $$|33'| = a\cdot b\cdot c.$$
Ovaj se postupak prenošenja i konstruiranja sjecišta može nastaviti za bilo koji broj faktora.Nađimo količnik brojeva $a$ i $b$.
Prenesimo na polupravac $OX$, na kojem je označena jedinična dužina $\overline{O1},$ dužinu duljine $b= |OB|.$ U točki $B$ konstruiramo okomiti pravac na $OX$ i na njemu točku $A$ za koju je $|BA|= a$ (v. str. 3).Nacrtajmo polupravac $OA$. U točki $1$ nacrtajmo okomicu na $OX$. Ta okomica siječe polupravac $OA$ u točki $C$.
Iz sličnosti trokuta $OBA$ i $O1C$ slijedi $$\frac{|1C|}{|O1|} = \frac{|AB|}{|OB|},$$ a odavde je $$|1C| = \frac{a}{b}.$$Dakle, traženi je kvocijent jednak duljini dužine $\overline{1C}.$
Numerička preciznost dijeljenja, kao i ostalih izračuna, zavisi o preciznosti alata kojim se konstrukcije izvode. Sketchpad daje izračun na 5 decimala što je sasvim dovoljna preciznost.
Ovdje ćemo razmotriti potenciranje s prirodnim eksponentom.
Neka je $a$ baza potencije. Nađimo $a^2, a^3, a^4, \dots$
Nacrtajmo dva međusobno okomita pravca $X'X$ i $Y'Y$. Njihovo sjecište je točka $O$. Na pravcu $X'X$ označi se jedinična dužina $\overline{O1}$ i na pravcu $Y'Y$ dužina $\overline{OA}$ duljine $a=|OA|$ (v. sl.).
U točki $A$ konstruiramo pravac okomit na dužinu $\overline{1A}.$ Sjecište je tog pravca s pravcem $X'X$ točka $A_2$ itd.
Duljine dužina $\overline{OA_2}, \overline{OA_3}, \overline{OA_4},\dots$ jednake su $a^2, a^3, a^4,\dots$ tj. $$|\overline{OA_2}|=a^2, |\overline{OA_3}|=a^3, |\overline{OA_4}|=a^4, \dots$$ Dužine $\overline{OA_2},$ $ \overline{OA_3},$ $ \overline{OA_4},\dots$ redom su visine pravokutnih trokuta $1AA_2,$ $ AA_2A_3,$ $ A_2A_3A_4,$ $ A_3A_4A_5, \dots$Iz sličnosti pravokutnih trokuta na koje ih visina dijeli (ili sukladno Euklidovom poučku) slijedi da su duljine tih visina redom $a^2, a^3, a^4,\dots$
a) Konstrukcija geometrijske sredine
Na pravac nanesemo jediničnu dužinu $\overline{OE}$, a do nje dužinu $\overline{EA}$ duljine $|OA|=a$. Konstruiramo polovište dužine $\overline{OA}$ i polukružnicu nad tom dužinom (v. sl.).
U točki $E$ nacrtamo polupravac $EB$ koji je okomit na dužinu $\overline{OA}$ i koji siječe polukružnicu u točki $B$.
Iz sličnosti trokuta $OEB$ i $BEA$ slijedi da je duljina dužine $\overline{EB}$ geometrijska sredina duljina dužina $\overline{OE}$ i $\overline{EA}$, tj. vrijedi $$|EB|=\sqrt{|OE|}\cdot |EA|,$$ odnosno $$|EB|=\sqrt{a}.$$Na opisani način uvijek dobivamo koliko iznosi $\sqrt{a}.$ No, u slučaju da se broj $a$ može rastaviti na dva faktora $b$ i $c$, tj. ako je $a=b\cdot c,$ onda je postupak konstruiranja isti samo što su duljine početnih dviju dužina jednake $b$ i $c$ (v. sl.).
b) Primjena Pitagorina poučka
Matematičar {\bf de Bachet} rekao je da se svaki prirodan broj može napisati kao zbroj (ili razlika) dva, tri, četiri ili više kvadrata prirodnih brojeva.
Primjerice,
$$ 35 = 1^2+3^2+5^2 $$ ili $$28 = 1^2+3^2+3^2+3^2\\ \quad = 2^2+2^2+2^2+4^2\\ \quad = 1^2+1^2+1^2+5^2\\ = 8^2-6^2.$$Dakle, broj $\sqrt{35}$ može se konstruirati uzastopnim konstruiranjem pravokutnih trokuta kojima su poznate katete (v. sl.).
U slučaju razlike radi se o pravokutnom trokutu kojemu su poznate duljina hipotenuze i jedne katete (v. sl.).
Računalom geometrijskim izračunajte: $a) \sqrt{2}$, $b)\sqrt{5}$, $c)\sqrt{10}$, $d)\sqrt{13}$, $e)\sqrt{50}$, $f) \sqrt{60}$, $g) \sqrt{100}$.
Pokazat ćemo i razjasniti magičarstvo rješavanja kvadratnih jednadžbi.
Pokažimo nekoliko primjera kako su naši prethodnici matemagičari rješavali numerički problem rješavanja kvadratne jednadžbe geometrijskim sredstvima.
U rješavanju razlikujemo tri slučaja/zapisa kvadratne jednadžbe: $$a)\ x^2+px=q,\\ b)\ x^2+q=px,\\ \qquad\qquad c)\ x^2=px+q,\ p,q\in\textrm{N}. $$
Arapski matemagičar Al Khowarizmi (oko 780. - oko 850.) u konkretnim zadatcima dao je postupke kako riješiti kvadratnu jednadžbu.
Problem. Nađite broj čiji kvadrat s deseterostrukim uvećanjem daje 39.
Dakle, treba riješiti jednadžbu $$x^2+10x=39.$$
Ovaj kvadrat složen je od jednog kvadrata površine $x^2,$ četiri pravokutnika površine $\displaystyle\frac{10}{4}\cdot x$ i četiri kvadrata površine $\displaystyle\left(\frac{10}{4}\right)^2.$
Iz uvjeta zadatka znamo da je $x^2+10x=39.$ Dakle, veliki kvadrat ima površinu $$ p(EHPM)= x^2+4\cdot \left(\frac{10}{4} \right)\cdot x+4\cdot \left(\frac{10}{4} \right)^2\\ = \underbrace{x^2+10x}_{39}+4\cdot \frac{25}{4}\\ = 39+25\\ = 64. $$Odavde zaključujemo da je stranica velikog kvadrata $EHPM$ duljine $$x+5=8,$$ tj. $$x=3$$ rješenje je zadanog problema.
Problem. Nađite broj čiji je kvadrat uvećan za 21 jednak 10 puta taj broj.
Ovdje se radi o rješavanju jednadžbe $$x^2+21=10x.$$
Nacrtamo pravokutnik $ABHK$ duljina stranica jednakih $10$ i $x.$ Na pravokutniku nacrtamo kvadrat $BHMD$ jer je tada površina ostatka pravokutnika tj. pravokutnika $ADMK$ jednaka $21.$Nađimo polovište $C$ dužine $\overline{AB}$ i nacrtajmo kvadrat $CBGE$ (v.str. 2).
Lako se vidi da je četverokut $LMFE$ kvadrat duljine stranice jednake $\displaystyle\frac{10}{2}-x.$
Imamo $$ p(LMFE) = p(CBGE)- p(CDML)- p(DBGF) \\ = p(CBGE)- p(ADMK), \\ $$ jer su pravokutnici $ACLK$ i $BDGF$ sukladni.
Odavde slijedi da je $$ p(LMFE) = \left(\frac{10}{2} \right)^2-21\\ = 4.\\ $$Dakle, duljina je $|LM|=2,$ pa je $|BD|=x=\displaystyle\frac{10}{2}-2=3.$
Ovdje smo prešutno pretpostavili da je $\displaystyle x<\frac{10}{2}.$Pogledajmo kako račun izgleda kad je $\displaystyle x>\frac{10}{2}.$ Konstrukcija se dobiva analognim postupkom (v.str. 3).
Kvadrat $FELM$ ima duljinu stranice $$|ML|=x-\frac{10}{2}.$$
Površina ovog kvadrata jednaka je
$$ p(FELM) = p(GELK)- p(GFMK) \\ \quad\qquad \qquad= p(DCEF)- p(ADMK). \\ $$ Imamo $$ p(FELM) = \left(\frac{10}{2} \right)^2-21 \\ = 4. \\ $$Dakle, duljina $|ML|=2,$ pa je $|BD|=\displaystyle\frac{10}{2}+2=7.$
Što se dogodilo? Dobili smo rješenje različito od rješenja koje smo dobili pretpostavljajući da je $\displaystyle x<\frac{10}{2}.$ Znači li to da naše rješavanje zavisi o postupku?
Ne! Radi se o tome da ovi postupci, svaki za sebe, daju samo jedno rješenje jednadžbe, a jednadžba $x^2+21=10x$ ima dva pozitivna rješenja.U općem slučaju jednadžba $x^2+q=px$ formira kvadrat $LMFE$ čija je površina prema prvoj pretpostavci jednaka $$\left(\frac{p}{2}-x \right)^2=\frac{p^2}{4}-q,$$ a prema drugoj $$\left(x-\frac{p}{2} \right)^2=\frac{p^2}{4}-q.$$
Odavde se vidi da je konstrukcija moguća, ako je $\displaystyle\frac{p^2}{4}\geq q.$Problem. Nađite broj čiji kvadrat treba biti jednak trostrukom broju uvećanom za 4.
Ovdje se radi o rješavanju jednadžbe $$x^2=3x+4$$ za koju je $x>3.$
Konstrukcija je uvijek ista! Ovaj put je čak jednostavnija od prethodne (v.str. 4).
Kvadrat $FELM$ ima duljinu stranice $|ML|=x-\displaystyle\frac{3}{2}.$
Imamo $$ p(FELM) = p(FGKM)+ p(GELK) \\ \quad\qquad\quad = p(FGKM)+ p(DCEF) \\ \quad\qquad\quad = p(ACEG)* p(AKMD),\\ $$ gdje je $$ p(FELM) = \left(\frac{10}{2} \right)^2+4 \\ = \frac{25}{4}. \\ $$Dakle, duljine su $|ML|=\displaystyle\frac{5}{2}$ i $|BD|=x=\displaystyle\frac{5}{2}+\frac{3}{2}=4.$
U općem slučaju jednadžba $x^2=px+q$ formira kvadrat $FELM$ za kojega vrijedi $$\left(x-\frac{p}{2} \right)^2=\frac{p^2}{4}+q.$$
Problem. U knjizi Zgode i mozgalice družbe Matkači objavio sam zadatak Koliko ima "jedanaestica"?
Koordinatna metoda - rješavanje problema. U ovoj se datoteci prezentiraju numerički i geometrijski aspekti Descartesove koordinatne metode.
U prvi plan (u numeričkom aspektu) dolazi uporaba pojma i crtanja pravca, presjeka pravaca i koordinate točke povezanih s koordinatnim prikazom problema.
U geometrijskom aspektu dolazi do izražaja uporaba geometrijski pojmova: točke, dužine, polupravca, pravca, presjeka skupova točaka ...Dakle, vidljiva se dva aspekta (nerazdvojna i isprepletena tj. dualna svojstva) matematička: numerički i geometrijski koji su međusobno povezani s magičarstvom Descartesove koordinatne metode.
Današnji razvoj računala i računalnog softvera omogućuje nam jednostavnu uporabu ideja i metoda starih matemagičara.
U ovom ćemo tekstu razmotriti i ilustrirati kako danas lako i uspješno možemo uporabiti metodu grafičkog rješavanja problema u problemima u kojima je numeričko rješavanje puno teže i kompliciranije.
Računalni softver nam brzo i lako omogućuje crtanje pravokutnog koordinatnog sustava, pravaca, presjeka pravaca i očitovanje koordinata točaka.
Analitička geometrija je nastala u prvoj polovini 17. stoljeća kad se uspostavila veza između algebre i geometrije.
U temeljima analitičke geometrije, koju su prvi izgradili stari matemagičari Pierre de Fermat (1601.-1665.) u djelu Uvod u učenje o ravninskim i prostornim mjestima (1636. godine) i René Descartes
(1596.-1650.) u djelu Rasprava o metodi i jednom od njezinih tri priloga Geometrija (1636. godine), leže dvije ideje:$$ a) \textrm{ ideja koordinata, koja je dovela do aritmetizacije ravnine, tj. do toga da se svakoj točki pridruži uređeni par brojeva,} $$ $$ b) \textrm{ ideja interpretacije bilo koje jednadžbe s dvije nepoznanice kao neke krivulje koja je odgovarajućom jednadžbom definirana}$$ $ \textrm{ kao neko geometrijsko mjesto točaka.}$
Pokazat ćemo kako novi i mladi matemagičari mogu na jednostavan način uporabom ideje starih matemagičara rješavati složene probleme koji se inače rješavaju numeričkim metodama.
Poznavanje crtanja pravaca u koordinatnoj ravnini (koordinatnom sustavu) i čitanje koordinata točaka jedine su činjenice kojima se uspješno rješavaju ovi problemi.
Riješimo nekoliko primjera kao ilustraciju mladim matemagičarima kako mogu uporabiti metodu grafičkog rješavanja problema.
Primjer. Spremnik se može napuniti jednom cijevi za 4 ure, a drugom za 2. Za koje će se vrijeme napuniti spremnik ako se puni objema cijevima istovremeno?
Rješenje. Nacrtajmo pravokutni koordinatni sustav.
Punjenje prvom cijevi opisano je pravcem određenim točkama $O(0,0)$ i $A(12,a),$ a drugom cijevi pravcem kojeg određuju točke $O(0,0)$ i $B(6,a)$ (v. sl.). Rješenje ćemo dobiti ako grafički zbrojimo ova dva pravca. Dobit ćemo novi pravac (v. sl.).
Ordinata točke $D$ dobije se ako se zbroje ordinate točaka $B$ i $C$, pa novi pravac određuju točke $O(0,0)$ i $D(6, y_B+y_C).$
I zadatak je riješen! Trebamo samo očitati apscisu presjeka $E$ tog novog pravca $OD$ i pravca $y=a$ (v. sl.).
Dakle, rješenje je $x=2$ što odgovara vremenu od 1 ure i 20 minuta.
U slučajevima kad jedna cijev počinje kasnije puniti spremnik njezin pravac ne prolazi ishodištem nego tom kasnijom točkom.
Ako se spremnik jednom cijevi puni, a drugom prazni, onda se umjesto zbroja ordinata uzima njihova razlika.
Sasvim se slično grafički rješavaju problemi s više cijevi ili problemi gdje više djelatnika različite kakvoće radi isti posao.
Primjer. Iz grada A pođe prema gradu B pješak koji svaku uru prijeđe 5 km. Gradovi su udaljeni 45 km. Prema njemu iz grada B krene 1 uru kasnije biciklist brzinom od 15 km na uru. Kad će se i na kojoj udaljenosti od grada A oni sresti?
Rješenje. Na osi apscisa jedinična dužina predstavlja 1 uru, a na osi ordinata 5 km.
Pravac kojim opisujemo kretanje pješaka prolazi točkama $O(0,0)$ i $A(9,9)$, tj. $x_A=9$ ura, $y_A=45$ km.
Kretanje biciklista opisano je pravcem $B(1,9)$ ($x_B=1$ ura i $y_B=9\cdot 5=45$ km) i $C(4,0)$ (v. sl.).
Sjecište ovih pravac je točka $D(3,3)$.
Dakle, oni su se sreli nakon što je pješak hodao tri ure i to na udaljenosti $15$ km od grada $A$.
Rješenje. Na sl. označeno je kretanje "jedanaestice". Nakon dolaska na Črnomerac (ili Dubravu) "jedanaestica" stoji 10 minuta.
U trenutku polaska na Črnomerac dolazi nova "jedanaestica". To je prva koju su Matkači sreli. Isto tako će u trenutku dolaska u Dubravu sresti jednu "jedanaesticu" koja odlazi.
Na pruzi će (vide se kao presjeci pravaca) sresti još 11 "jedanaestica". To je, s "jedanaesticom" u kojoj su Matkači, ukupno 14 tramvajskih vlakova.Brojimo li sedam susreta od početka vožnje (na slici je sedmi susret označen kružićem), vidjet ćemo da su točno na pola puta od Dubrave i da će sljedeći tramvaj sresti za 5 minuta.
Ovaj su problem zadali, a ja sam ga lokalizirao na problem zagrebačkog tramvaja broj 11, najveći svjetski matemagičari u okviru prvog svjetskog matematičkog kongresa početkom 20. stoljeća. Problem putovanja parobroda između franscuske luke Le Havrea i američke luke u New Yorku izazvao je ogromno zanimanje svjetske (i ne samo matematičke) javnosti i ukazao da se mnogi magičarski problemi mogu rješavati na matemagičarski način koji izaziva (kao i kod pravih mađioničara) nedoumicu i divljenje svojom jednostavnošću i efikasnošću.
Evo nekoliko zadataka za vježbu i provjeru metode. Zadatke $5.$ i $6.$ zadao je jedan od najvećih matemagičara Isaac Newton (1643. - 1727.), a zadatci od $7.$ i $8.$ bili su zadani na matematičkim natjecanjima u RH.
1.) Danica stanuje na početku Ulice tulipana, a Ante na kraju. Ulica je duga 7 km. U 6 ura i 5 minuta pješice krenu
2.) Djelatnik $A$ završi neki posao za 12 ura, a djelatnik $B$ za 8. Za koje će vrijeme oba djelatnika završiti taj posao ako:
3.) Spremnik se može napuniti trima cijevima, prvom za 15, drugom za 12 i trećom za 10 ura. Za koje će vrijeme napuniti spremnik ako se otvore:
4.) Programer reda vožnje u pomorskoj tvrtki Daleka obala mora povezati luke $A$ i $B$ brodskim vezama. Istovremeno iz luka $A$ i $B$ kreću brodovi u 6 i 18 ura. Plovidba svakog broda traje točno 6 dana.
5.) Tri djelatnika zajedno rade neki posao. Djelatnik $A$ može učiniti taj posao za 3 tjedna, djelatnik $B$ može učiniti tri puta veći posao za 8 tjedana i djelatnik $C$ pet puta veći posao za 12 tjedana.
6.) Dvije skupine vojnika, međusobno udaljene 59 milja, pješače jedna prema drugoj. Skupina $A$ prijeđe za 2 ure 7 milja, a $B$ za 3 ure 8 milja. Skupina $B$ krenula je na put jednu uru kasnije od $A$.
7.) Zaboravni profesor otvorio je slavinu za vodu nad kadom i zaboravio začepiti kadu. Poznato je da se prazna kada napuni za 20 minuta, a puna isprazni za 30 minuta. Profesor se sjetio čepa nakon 48 minuta.
8.) Jedan traktor može sam preorati neku njivu za 7 ura, a drugi za 5 ura. Ako bi oba traktora zajedno orala tu njivu, drugi bi traktor preorao 7 hektaera više od prvog.
Često se susrećemo s problemima u kojima zaključak proturječi činjenicama. Parafrazirat ćemo staru izreku: Ako laže zaključak ne laže račun!.
To će nam biti nit vodilja u rasčlambi zaključka i traženju gdje nastaje pogrješka u problemu površine pravokutnika i kvadrata koji su sastavljeni od istih dijelova, a imaju različite površine.
Zadan je pravokutnik $ABCD$ dimenzija $13$ cm $\times\ 5$ cm. Podijeli se dijagonalom $\overline{AC}$ i okomicama u točkama $E$ i $G$ koje su 8 cm od vrha $A$ i vrha $C$. Sjecišta tih okomica s dijagonalom $\overline{AC}$ su točke $F$ i $H$ (v. sl.).
Ovaj pravokutnik ima površinu jednaku $13 \cdot 5 = 65$ cm$^2$.
Gdje je nestao 1 cm$^2$?
Očito je zaključak lažan! I to je pravi matemagičarski trik!
Ali gdje nastaje to lažno zaključivanje? Gdje se krije prijevara? Ili u čemu je magičarstvo? Vidimo li to na slici?
Ovaj je paradoks prvi put objavljen u Njemačkoj 1868. godine. Nakon toga došao je u ruke velikom piscu i matemagičaru Lewisu Carollu koji ga je poopćio.
Sljedeća vrijednost za koju je $d$ potpuni kvadrat broja je $a=55$ i $n=144.$
Dakle, što su pravokutnik i kvadrat većih dimenzija to je teže uočiti da se dijelovi pravokutnika preklapaju u posloženom kvadratu tj. da odgovarajući dijelovi pravokutnika i kvadrata nisu međusobno sukladni.
Regula falsi ili pogađanjem do točnog rješenja.
Ova je metoda u povijesti matematike poznata kao regula falsi.
Uporabljivala se u matematici, u ovakvom ili sličnom obliku, više tisuća godina.
Nalazimo je u Ahmesovoj računici koja datira oko 21. do 18. st. pr. K., u Moskovskom papirusu, u Kini u komentarima L. Huia knjige Jiuzhang Suanshu koja pokriva vrijeme vladavine dinastije Han od 206. g. pr. K. do 220. g., u Diofantovoj Aritmetici koja datira oko 275. g., u arapskih matematičara 9. i 10. st., u Liber abaci iz 1202. g. Leonarda Pisanskog, u Le compendion de l'abaco iz 1492. g. F. Pellosa, u Sumi iz $1494.$ g. L. Paciolija, u Ground of Artes iz $1542. g.$ R. Recordea, u Epitome Arithmeticae Practicae iz 1583. g. C. Claviusa te drugih matemagičara.Pokušajmo sljedeći problem riješiti bez uporabe jednadžbe.
Problem. Nađite broj koji ima svojstvo da se dobije $1140$ kad se od njega oduzme njegova četvrtina i doda njegova petina.
Probajmo pogoditi rješenje. Pretpostavimo da je to broj $100.$ Provjerimo da li broj $100$ ima zadana svojstva.
Dakle, ove dvije pretpostavke nisu dale rješenje.
Stari su matemagičari uočili put od pogrješnih pretpostavki prema točnom rješenju, tj. otkrili su "trik".
Izračunali su $$\frac{200\cdot 1045 - 100\cdot 950}{1045 - 950} = 1200.$$ Provjera $\displaystyle 1200-\frac{1}{4}\cdot 1200 + \frac{1}{5}\cdot 1200= 1140$ pokazuje da je broj $1200$ traženi broj koji zadovoljava postavljene uvjete.
Ovaj postupak vrijedi i u slučaju da se u provjeri pretpostavljenih rješenja dobiju rezultati koji su veći od $1140.$
U slučaju da je jedan račun u provjeri manji te drugi veći, onda se računaju zbrojevi (a ne razlike).
Razmotrimo još dva primjera kako bismo se uvjerili u velike mogućnosti magičarstva naših starih matemagičara.
Primjer. Netko kupi tri vrste robe: prve vrste $9$ kg više nego druge vrste, a druge vrste $45$ kg više nego treće. Koliko je kilograma kupio od svake vrste, ako je ukupno kupio $210$ kg?
Pretpostavimo da je kupio prve vrste $120$ kg. Tada imamo da je druge vrste kupio $111$ kg, a treće $66$ kg.
Kupac je kupio $91$ kg robe prve vrste, $82$ kg druge vrste i $37$ kg treće vrste.
Primjer. Riješite jednadžbu $$\frac{x-1}{2}+\frac{x+3}{5}=1$$ metodom regula falsi.
Pretpostavimo da je $x=1.$ Tada je $$\frac{1-1}{2}+\frac{1+3}{5}=\frac{4}{5},$$ a to je za $\displaystyle \frac{1}{5}$ manje od $1.$
Pretpostavimo da je $x=2.$ Tada je $$\frac{2-1}{2}+\frac{2+3}{5}=\frac{3}{2},$$ a to je za $\displaystyle \frac{1}{2}$ veće od $1.$ Imamo $$ 1 \quad \quad \displaystyle \frac{1}{5}\\$$ $$2 \quad \quad \displaystyle \frac{1}{2}\\$$ a odavde je $$x=\frac{2\cdot\displaystyle \frac{1}{5}+1\cdot\displaystyle \frac{1}{2}}{\displaystyle \frac{1}{5}+\displaystyle \frac{1}{2}}=\displaystyle \frac{9}{7}.$$
Provjera pokazuje da smo točno odredili nepoznanicu $x.$
Evo nekoliko zadataka za samostalno rješavanje.
$$ *\ *\ *\ *\ *\ $$
Iz ovih primjera i zadataka zaključujemo da su se metodom regula falsi rješavali zadatci koji se svode na linearne jednadžbe.
Razmotrimo ovu metodu tako da njezine upute pogledamo u svjetlu spomenute činjenice. Dakle, imamo linearnu jednadžbu $$ ax+b=0.\dots (1) $$ Neka su $p_1$ i $p_2$ dvije pretpostavljene vrijednosti za $x$ i neka su $g_1$ i $g_2$ izračunate grješke. Imamo dvije jednakosti $$ ap_1+b=g_1, \dots (2) $$ $$ ap_2+b=g_2. \dots (3) $$ Oduzmimo od jednakosti (2) jednakost(3). Dobivamo $$ (p_1-p_2)=g_1-g_2. \dots (4) $$ Pomnožimo (2) s $p_2,$ a (3) s $p_1.$ Dobivamo jednakosti $$ ap_1p_2+bp_2=g_1p_2, \dots (5) $$ $$ ap_1p_2+bp_1=g_2p_1. \dots (6) $$ Odavde oduzimanjem dobivamo $$ b(p_2-p_1)=g_1p_2-g_2p_1. \dots (7) $$ Podijelimo li jednakost (7) s (4) dobivamo $$-\frac{b}{a}=\frac{g_1p_2-g_2p_1}{g_1-g_2}.$$ Dakle, dobivamo vrijednost rješenja naše početne linearne jednažbe (1), tj. $$x=-\frac{b}{a}=\frac{g_1p_2-g_2p_1}{g_1-g_2}.$$
Ovdje se vidi i zašto se u brojniku i nazivniku, u slučaju kad je jedna pogrješka manja, a druga veća od zadane vrijednosti, računaju zbrojevi.
Grješka $g_2$ (ili $g_1$) tada imaju $"+"$ ili $"-"$ predznak/vrijednost u odnosu na zadanu vrijednost. Vidi se i zašto se u slučaju kad su obje pogrješke manje ili veće od zadane vrijednosti, računaju razlike.
Zaključujemo da se metodom regula falsi točno rješavaju problemi koji se mogu svesti na rješavanje linearne jednadžbe.
Zaključak o uporabi matemagičarstva. U ovoj su datoteci eksplicitno ilustrirani svi aspekti moderne nastave matematike kao i zahtjevi nekih ishoda Nacionalnog okvirnog kurikuluma (NOK-a):
Petar Mladinić rođen je 1950. godine u Zagrebu, gdje je diplomirao matematiku na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu.
Njegov rad ima dugotrajan učinak na poboljšanje odgojne i obrazovne prakse. Kao voditelj Nastavne sekcije Hrvatskoga matematičkog društva pridonosio je razvoju profesionalnih potreba učitelja/nastavnika, učenika i studenata u formalnome i neformalnom svakidašnjem i cjeloživotnom učenju i poučavanju.
Organizirao je više od 150 predavanja, mnogobrojne radionice, pokrenuo Ljetnu školu Ruđera Boškovića te Ljetnu školu V. gimnazije i HMD-a.
Za profesionalne potrebe učitelja, učenika i studenata utemeljio je četiri matematička časopisa: Poučak, Matka, Playmath i math.e te inicirao izdavanja knjiga u sklopu Male matematičke i Matkine biblioteke.
Napisao je stotinjak stručnih članaka, knjiga, gimnazijskih i drugih udžbenika, potaknuo prijevode i preveo nekoliko knjiga te organizirao na desetke radionica za nastavnike i učenike.
Pridonio je razvoju sustava obrazovanja u matematičkom području kao član Vijeća za nacionalni kurikulum i član Radne skupine za izradu Nacionalnoga okvirnog kurikuluma za matematiku.
Godine 2011. prijavio je projekt V. gimnazije IPAQ Peta - afirmativna nastava i inovativno poučavanje u gimnazijama u okviru HKO koji je realiziran s timovima četiriju gimnazija - iz Vukovara, Pakraca, Knina i Metkovića - te Prirodoslovno-matematičkim fakultetom iz Zagreba, uz sudjelovanje 1200 učenika i 1000 nastavnika.
Osmislio je i organizirao projekt dvogodišnjih okupljanja učitelja i nastavnika matematike (susreti i kongresi nastavnika matematike) na kojima su izlagali hrvatski nastavnici, kao i najugledniji strani stručnjaci iz područja nastave matematike.
Utemeljio je hrvatski ogranak TTT (Teacher Teaching Technology).
Utemeljio je i više godina vodio Geometrijske radionice HMD-a.
Kao nastavnik, a posebno kao ravnatelj V. gimnazije, aktivno je uključen u zajednicu, osnažuje demokratske procese, toleranciju i solidarnost među mladim ljudima i njihovim roditeljima.
U slobodnom vremenu bavio se i suđenjem rukometnih utakmica. Prvi je hrvatski međunarodni sudac koji je licencu postigao u Lijepoj Našoj. Od 1993. do 1999. godine bio je član tzv. elitne liste sudaca IHF-a (International handball federation). Sudio je utakmice na Olimpijadi u Atlanti, na 4 svjetska prvenstva, 3 europska, 2 azijska i na mediteranskim igrama. Sudio je završnu utakmicu japanskog prvenstva, kao i tuniskog. Također je sudio 7 završnih utakmica europskih kupova, utakmice na dva svjetska kupa te prvi europski super kup. Na obilježavanju 100 godina športa u Austriji sudio je utakmicu između ženskih reprezentacija Austrije i Svijeta. Ukupno je sudio na više od 250 međunarodnih utakmica.
Odlikovan je Spomenicom Domovinskog rata 1990. - 1992., odličjem Reda hrvatskog pletera i dobitnik je Državne nagrade Ivan Filipović za godinu 2015.
Nikol Radović rođena je 1963. godine u Sisku. Diplomirala je na Matematičkom odsjeku Prirodoslovno-matematičkog fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, na smjeru Geometrija i topologija.
Godine 1997. magistrirala je na istome odsjeku s temom Reed-Müllerovi kodovi. Radi kao viša predavačica na Katedri za matematiku i fiziku Zavoda za geomatiku Geodetskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Područje autoričina znanstvenog i stručnog interesa je primjena matematike u drugim znanostima (kemija, kristolografija, fizika, geodezija i geomagnetizam). U razdoblju od 1992. do 2000. godine surađuje unutar projekta Ministarstva znanosti Studij separacije i analize, te strukture i svojstava materijala (1992. - 1996.) br 1 - 07 071 i Separacija, struktura i sustav metalnih materijala (1997. - 2000.), br. 124003, volonterski, na matematičkoj obradi podataka. Rezultat toga je velik broj objavljenih znanstvenih i stručnih radova u domaćim i stranim časopisima, kao i sudjelovanja na znanstvenim i stručnim skupovima.
Koautorica je udžbenika iz matematike za osnovnu školu (od 5. do 8. razreda), te knjige Nacrtna geometrija: Perspektiva - Mongeov postupak - Aksonometrija.
Aktivno sudjeluje u aktivnostima Nastavne sekcije Hrvatskog matematičkog društva u organiziranju i provedbi metodičkih radionica za učenike i nastavnike na popularizaciji matematike kao i primjeni tehnolgije u nastavi matematike, te u nizu projekata, primjerice Matematika uz pomoć računala i računalnog programa Sketchpad (2007. - 2010.) u organizaciji Hrvatskog matematičkog društva i CARNET-a kao jedan od koordinatora.
Sudjeluje u projektima Geopotencijal i geodinamika Jadrana (Geo ++Adria) (od 2007.), Joint Croatian - Hungarian Geomagnetic Repeat Station Survey and Joint Geomagnetic Field Model (od 2009.), Dynamic Number) u organizaciji National Science Foundation, U.S.A. i KCP Tehnologies (od lipnja 2010.), IPAQ Peta - projekt V. gimnazije i PMF-a u Zagrebu u okviru Further development and implementation of the Croatian Qualifications Framework (od lipnja 2013. do veljače 2015.) te Matematičkim znanstvenim izazovima na Večerima matematike u organizaciji HMD-a (od lipnja 2013.).